eyeOpen breekt markt open met Online Hypotheekadvies

“Het kan slimmer, goedkoper, beter en 100% onafhankelijk”

07 JANUARI 2013, AMSTERDAM
Wist u dat u vaak meer dan 1000 euro betaalt aan advieskosten als u een nieuwe hypotheek wilt? Daarom introduceert eyeOpen het eerste Online Hypotheekadvies.
Vanaf 1 januari 2013 zijn alle partijen die hypotheekadvies geven, door het provisieverbod wettelijk verplicht die kosten transparant in rekening te brengen. “Nu wordt eindelijk duidelijk dat de consument al jaren teveel betaalt voor een advies dat bovendien nooit 100% onafhankelijk is”, zegt Diederick van Thiel, ceo van eyeOpen. Daarom introduceert zijn bedrijf het eerste Online Hypotheekadvies. Voor een aanmerkelijk lager bedrag dan traditionele hypotheekadviseurs en op basis van álle beschikbare hypotheken. Van Thiel: “Bij ons kan iedere starter op de woningmarkt vanaf 7 januari eindelijk een écht volwaardig en volledig onafhankelijk advies krijgen. We maken daarbij gebruik van de kennis van honderden adviseurs en een objectieve vergelijking van honderden hypotheekproducten en tientallen aanbieders.”

eyeOpen was er al langer van overtuigd dat hypotheekadvies slimmer kan: met meer keus, makkelijker, tegen lagere kosten én 100% onafhankelijk. Daarvoor heeft eyeOpen de huidige technologie, het complete hypotheekaanbod én de eigen kennis over hypotheken op slimme wijze gecombineerd. Het hypotheekadvies dat consumenten online via eyeOpen kunnen krijgen, is dus niet alleen gebaseerd op basis van alle beschikbare hypotheken en de nieuwste regelgeving. Ook de ervaringen van vele honderden hypotheekexperts en klanten worden in het digitale advies meegewogen. Op dit moment zijn alle 336 producten van 32 topaanbieders met duizenden varianten en productvoorwaarden uit de markt opgenomen in het systeem. Vanaf 7 januari 2013 is het Online Hypotheekadvies van eyeOpen in eerste instantie beschikbaar voor starters. Mensen die al een hypotheek hebben, kunnen ook bij eyeOpen terecht. Nu nog voor telefonisch advies, later dit jaar ook voor Online Hypotheekadvies.

Advies aanmerkelijk goedkoper dan traditionele aanbieders
Voor een bedrag van 350 euro, honderden euro’s goedkoper dan de huidige aanbieders, kan een consument via een heel eenvoudig vraag/antwoord systeem, 3 maanden lang van álle aanbieders de financiële mogelijkheden bekijken, vergelijken en optimaliseren. Uiteindelijk krijgen ze dan een erkend advies met de allerlaagste maandlasten voor hun unieke situatie. Altijd gevolgd door een afrondend telefonisch adviesgesprek met een gecertificeerde hypotheekadviseur.

Extra korting in ruil voor feedback
Van Thiel: “We realiseren ons dat dit een volkomen nieuwe manier van hypotheekadvies is. Samen met de consument moeten we de definitieve stap zetten om het traditionele adviesdenken te doorbreken. We hebben daarom de eerste maanden onze prijs verlaagd van 350 naar 99 euro. Zo geven we consumenten een extra motivatie om met ons de hypotheekadviesmarkt te helpen veranderen naar completer, goedkoper en sneller omdat het digitaal is in plaats van via een hypotheekadviseur. Van de mensen die gebruik willen maken van de tijdelijke korting willen we wel feedback ontvangen op ons Online Hypotheekadvies. Zo kunnen we ons product verder verbeteren en uitgebreide gebruikersreviews publiceren.”

Consument niet bang voor digitaal aanbod
Uit recent onderzoek is gebleken dat consumenten best bereid zijn te betalen voor online hypotheekadvies, als ze weten hoeveel ze daarmee kunnen besparen op de kosten van traditioneel advies. Professor Van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, voegt daaraan toe dat zo’n nieuwe vorm van hypotheekadvies ook past in het huidige tijdsbeeld: “In deze tijd is er plek voor online aanbieders, want de schroom bij consumenten om online ook dít soort producten te kopen, neemt snel af. Het is knap dat eyeOpen als eerste in de markt dit proces heeft geautomatiseerd, waardoor goed advies tegen veel lagere kosten mogelijk wordt.”
"“Nu wordt eindelijk duidelijk dat de consument al jaren teveel betaalt voor een advies dat bovendien nooit 100% onafhankelijk is”" Diederick van Thiel, oprichter en ceo van eyeOpen