Het is tijd voor een nieuwe eigenwijze aanpak!

Ruim een half miljoen Nederlanders staat onder water. Aflossen of niet?

26 NOVEMBER 2012, AMSTERDAM
Vanaf vandaag is het boek ‘Eigenwijs je hypotheek aflossen’ verkrijgbaar. Een praktisch boek vol voorbeelden, tips en de voors en tegens van het aflossen van je hypotheek. Geheel tegen de trend van maximaal fiscaal voordeel in. Journalist en besparingsdeskundige Marieke Henselmans schreef het boek en eyeOpen maakte het, als boegbeeld voor Nederlanders die hun geldzaken slim regelen, mogelijk.

Aflossen loont
Jarenlang koos Nederland massaal voor de aflossingsvrije hypotheek. Er werd rente betaald, maar de hypotheekschuld bleef gelijk. Het grote voordeel? Maximale belastingaftrek. Door sterk dalende huizenprijzen zitten veel mensen nu echter in de problemen. De schuld is hoger dan de marktwaarde van het huis, bij verkoop blijven miljoenen Nederlanders met een enorme restschuld zitten. Diederick van Thiel, oprichter en CEO van eyeOpen: “Het is een schande, maar wat nu écht slim is voor jou, lijkt niemand je te kunnen of willen vertellen. Daarom was ik direct enthousiast toen Marieke haar plannen voor dit boek voorlegde. Een boek dat mensen echt helpt om te bepalen of aflossen op de hypotheek in hun situatie slim is.”

Aflossen geeft rust
In 1994 begon Marieke Henselmans met schrijven over besparen. Vele jaren en enkele boeken later, besloot Marieke de lezers van haar AD-column te vragen of er mensen waren die, eigenwijs tegen de trend in, hebben afgelost op hun hypotheek. Haar mailbox stroomde vol met reacties. Marieke Henselmans: “Adviseurs kunnen je voorrekenen hoe het fiscaal zit. Maar geen enkele adviseur kan je uitleggen hoe het voelt om je hypotheekschuld kleiner te zien worden. Mijn lezers konden dat wel, en hoe! Hun ervaringsverhalen vormen de rode draad van het boek.”

Maak de slimste keuze voor je geld
Diederick van Thiel: “De politiek, banken en mensen om je heen komen na tientallen jaren terug op de gewoonte om vooral niet af te lossen. Bewust kiezen is momenteel het devies. Maar daar heb je in het geval van je hypotheek wel graag hulp bij. Ik heb eyeOpen opgericht om iedere Nederlander te helpen om zelf de beste beslissing voor zijn geld te maken. En dat is precies waarom eyeOpen dit eigenwijze boek over aflossen mogelijk maakt.“

Het boek ‘Eigenwijs je hypotheek aflossen’ is te bestellen via www.eyeopen.nl.

"“Het is een schande, maar wat nu écht slim is voor jou, lijkt niemand je te kunnen of willen vertellen. Daarom was ik direct enthousiast toen Marieke haar plannen voor dit boek voorlegde. Een boek dat mensen echt helpt om te bepalen of aflossen op de hypotheek in hun situatie slim is.”" Diederick van Thiel, oprichter en CEO van eyeOpen