Nederland kiest: "Triodos beste bank, Finata slechtste"

Nederlanders beoordelen service van hun bank op eyeOpen.nl

14 AUGUSTUS 2012, AMSTERDAM
Duizenden Nederlanders beoordelen vanaf vandaag de service van hun bank op eyeOpen.nl. Tevens geven ze aan of ze hun bank aanbevelen aan anderen. Kritische consumenten helpen elkaar zo beter om de slimste keuzes te maken voor hun geld.

Nederlanders vinden Triodos de beste bank van Nederland. Dit blijkt uit duizenden consumentenbeoordelingen die eyeOpen.nl vanaf vandaag op haar website publiceert. Triodos scoort een 9,5 voor klanttevredenheid, 50% beveelt de bank bovendien daadwerkelijk aan. Leenbank Finata doet het met een 4,3 het minst goed volgens de Nederlander. De aanbevelingsfactor van deze bank is 0%. Alle leenbanken scoren overigens laag in de rating die te zien is op eyeOpen.nl.

Groot verschil tussen de hoogste en laagst scorende merken
De top 3 best scorende bankmerken scoren rond de 9. Na Triodos is ASN de nummer 2 met een 9,1 en een aanbevelingsfactor van 38%. De nummer drie is Leaseplanbank met een 8,9 en een aanbevelingsfactor van 30%. De slechtst scorende merken zijn de leenbanken Voordeelbank, Comfort Card en Finata. Zij scoren rond de 5 en hebben allemaal een aanbevelingsfactor van 0%.

Rabobank beste grootbank, maar aanbeveling is laag
De tevredenheid over de grootbanken ontloopt elkaar niet veel. Rabobank voert de lijst aan met een 8,2, gevolgd door SNS, ING & ABN AMRO met respectievelijk een 7,9 en twee keer een 7,8. De aanbevelingspercentages van deze banken zijn laag en variëren tussen de 12% en de 8%.

Diederick van Thiel, CEO van eyeOpen: “Onderzoek toont aan dat consumenten bij hun financiële keuzes vaker afgaan op de ervaring en mening van anderen dan op het advies van een adviseur. Daarom introduceert eyeOpen een volledig onafhankelijk rating & review platform dat de servicebeleving van alle Nederlandse financiële merken zichtbaar maakt. Om Nederlanders bewust te maken van de serviceverschillen tussen banken, zullen we regelmatig de ratings van Nederland over banken op websites en in dagbladen publiceren. Jaarlijks zullen we bovendien de ‘eyeOpen award’ uitreiken aan de meest klantgerichte bank. Ik weet dat banken hun klanten willen helpen met betere service en informatie. Daarom stimuleren wij ook de plaatsing van deze onafhankelijke serviceratings op de bankenwebsites."
"Onderzoek toont aan dat consumenten bij hun financiële keuzes vaker afgaan op de ervaring en mening van anderen dan op het advies van een adviseur. Daarom introduceert eyeOpen een volledig onafhankelijk rating & review platform." Diederick van Thiel, CEO eyeOpen.nl