eyeOpen.nl maakt korte metten met intransparantie hypotheektarieven Rabobank

eyeOpen neemt als eerste de Rabobanktarieven mee in haar rentevergelijker en Hypotheekmatcher

22 JUNI 2012, AMSTERDAM
eyeOpen vindt dat Nederlandse consumenten het recht hebben om de slimste keuzes voor hun geld te maken. Dat kan alleen als zij zich goed kunnen oriënteren. Daarom geeft eyeOpen nu inzicht in de hypotheektarieven en overige voorwaarden van de Rabobank.
Consumenten hebben het recht om zich bij de aanschaf van hun huis goed te kunnen oriënteren op de hypotheekrentetarieven van banken en verzekeraars. Rabobank, marktleider in de Nederlandse hypotheekmarkt, weigert echter al jaren haar hypotheektarieven te publiceren. Ook verbiedt zij op straffe van boetes en zelfs schorsing tussenpersonen dit te doen. Rabobank bepaalt haar tarieven namelijk op lokaal niveau. Dit excuus wordt dan ook gebruikt om helemaal geen tarieven te publiceren. Dit heeft tot gevolg dat de consument naar het lokale Rabokantoor moet komen, om te ontdekken wat de Rabobank hem kan bieden. De gedachte hierachter: als een klant eenmaal aan tafel zit is de kans dat we een Rabobankhypotheek verkopen groter.

eyeOpen.nl strijdt voor slimmere financiële keuzes voor Nederlandse consumenten. Daarom heeft zij vanaf vandaag de tarieven en overige voorwaarden van Rabobank hypotheken toegevoegd aan haar rentevergelijker en Hypotheekmatcher. eyeOpen berekent de hypotheekrentes door structureel door het hele land bij Rabokantoren offertes op te vragen met een mysterieshoppersteam.

Diederick van Thiel, CEO van eyeOpen: “Het is echt ongelooflijk dat een grote bank als de Rabobank structureel blijft weigeren haar hypotheekrentetarieven openbaar te maken. Juist in deze moeilijke tijden heeft de consument recht op alle informatie die hem helpt een goede beslissing te nemen. Om consumenten te helpen met het maken van betere hypotheekkeuzes, hebben wij besloten de Rabobanktarieven en andere voorwaarden vanaf vandaag te publiceren. Ik ben er trots op dat eyeOpen.nl daarmee de eerste website in Nederland is waar de consument echt alle aanbieders van hypotheken kan vergelijken.”

eyeOpen als enige in Nederland 100% onafhankelijk en eerlijk voor iedere consument
eyeOpen helpt de Nederlandse consument de beste keuze voor zijn geld te maken. Op www.eyeopen.nl kan de consument zich online laten adviseren, leningen, spaarrekeningen, hypotheken en auto- en woonverzekeringen vergelijken, handige berekeningen uitvoeren en uitgebreide informatie voor zijn persoonlijke financiën vinden.
"Het is echt ongelooflijk dat een grote bank als de Rabobank structureel blijft weigeren haar hypotheekrentetarieven openbaar te maken. Juist in deze moeilijke tijden heeft de consument recht op alle informatie die hem helpt een goede beslissing te nemen." Diederick van Thiel, CEO van eyeOpen